Omschrijving

In de ClickerSkilled-leerlijn staan niet zozeer de oefeningen centraal, maar wel de ontwikkeling van de trainer met verschillende oefeningen. De trainer wordt beoordeeld op de progressie in de criteria van oefeningen die op dat moment voor het paard en de trainer geschikt en mogelijk zijn. Dit betekent dat de invulling van de oefeningen dus vooral door de student/trainer zelf bepaald worden (met uitzondering van de absolute basisoefeningen in ClickerSkilled 2 en 3), en dat de ontwikkeling in het opbouwen van duur, afstand, timing, helderheid van de cues, stimuluscontrole enz. daarin centraal staan.
Het zijn de trainingsvaardigheden van de trainer die belangrijk zijn, niet de uitvoering van de oefening door het paard.

Helemaal onderaan deze pagina vind je het assessmentformulier.
Hier betaal je voor de assessment.
Doe dat eerst! Je hebt je bestelnummer nodig vóór je je assessmentformulier kan verzenden.

Doel

Deze clickerbadge toont dat je je paard ook iets kan aanleren waar hij bij moet nadenken, in de vorm van symbool- of objectdiscriminatie.

Verder komen natuurlijk je vrije oefeningen weer terug, nu ineen lange reeks met richtinggverandering en tempowisselingen.

Succes!

Criteria

  • De trainer zorgt voor rust, waarbij het paard de oefeningen ontspannen kan uitvoeren.  
  • Het paard neemt de beloning rustig aan
  • Elke oefening heeft een duidelijk onderscheidende cue en alle oefeningen staan onder stimuluscontrole
  • De trainer laat zien hoe hij/zij de trainingssessie beëindigt waarbij frustratie bij het paard wordt voorkomen (eindsignaal/eindritueel)

Concreet: dit willen we zien:

1. Kleur-object-symbooldiscriminatie

Wij willen een oefening zien waarin jij je paard een discriminatie oefening hebt aangeleerd. Dit kan zijn: kleur, object of symbooldiscriminatie.

Ideeën om je op weg te helpen:
– links / rechts aanleren op stemcue
– kiezen voor kleuren, maar dan wel meerdere kleuren. Bijvoorbeeld op stemcue blauw en geel aanleren.
– je paard uit (minimaal) 10 objecten steeds hetzelfde object laten apporteren.
– of heb je zelf een leuk idee of oefening? Leg dit vooraf voor aan hetWatjesTeam.

We zien dus graag iets echt cognitief – hersenwerk dus! Het gaat echt om kiezen tussen twee zeer gelijkaardige dingen die nét wat verder gaan dan een “gewone” stimuluscontrole op een rechtstreekse cue.
Er zal bij deze oefening extra gelet worden op het slimme Hans effect, dus let er bij het opnemen op dat je als trainer ook goed in beeld bent, zodat we de training goed kunnen beoordelen.
max 2 minuten

2. Vrije oefeningen met afstand afleggen, richtingsveranderingen, overgangen en tempowisselingen

We zien graag in z’n geheel 2 keer (1x linksom, 1x rechtsom) minstens 120m waarop een heleboel dingen gebeuren:

  1. Reeks/Ketting/mengvorm:
    Je mag kiezen of je je oefeningen als een reeks of als een ketting laat zien, of als een mengeling van de twee.
    Het meelopen en/of het paard zelf ergens heen laten gaan wordt uitgebreid met tempo aanhouden en tempo wisselen.
    Bovendien willen we deze oefening zowel op de linker- als de rechterhand zien, waarbij jij je paard vanop een afstand van hand laat veranderen.
    Je bent volkomen vrij in je oefeningen, de keuze van je voorwerpen, de volgorde, of je je paard over hindernissen laat gaan, basketten, poortjes opendoen, slalommen… wat dan ook! Als je de vrije oefeningen gebruikt van je vorige clickerskilleds  willen we bijkomende criteria beginnen zien zoals duur, afwerking, precisie, tempo, en/of een andere mentale of fysieke prestatiedrempel.
  2. Van hand veranderen:
    – Je kunt je paard van hand laten veranderen. We willen deze oefening tweemaal zien.
    -1 x van hand veranderen van linker- naar rechterhand.
    -1 x van hand veranderen van rechter- naar linkerhand.
    We willen dus gewoon van hand veranderen zien, waarbij het paard er niet als vanzelf vanuit gaat dat hij naar links of rechts zal moeten omdat hij dat als een ketting heeft geleerd, maar daarvoor wacht op jouw cue over de richtingsverandering. Als je paard het dus gewoon is om van hand te veranderen omdat dat hoort bij het achtjes lopen (een vaste ketting), is dat niet voldoende.
  3.  Overgangen:
    Wij willen in 1 reeks/ketting het volgende zien op 2 keer 120 meter dus 1 x op de linker-en 1 x op de rechterhand (het van hand veranderen mag je hierin verwerken):
    -minimaal 5 overgangen verdeeld over de hele hoefslag of ongeveer 120 meter (hoeft uiteraard geen piste te zijn, maar om een richtlijn qua lengte te geven).
    Voorbeelden: Halthouden–stap–draf–stap–halthouden, of  halthouden–draf–halthouden–stap–draf–halthouden.
    Galop is niet verplicht, het is je eigen keuze.
    Bovenstaande oefening willen we dus zowel op de linker-als rechterhand zien (het van hand veranderen mag je hierin verwerken).
  4. Tempowisseling
    Over dezelfde lengte van 120 meter willen we ook tempowisseling zien binnen dezelfde gang en dat dit tempo ook vastgehouden wordt door je paard (vb snel stappen, traag stappen, snel stappen). Deze oefening willen we in stap en draf zien. Galop is niet verplicht, het is je eigen keuze. Dit is een grondwerkoefening, dus geen rijden.
    -2 keer 120 meter waarin je vrije-en middenstap laat zien, dus 1 x op de linker-en 1 x op de rechterhand (het van hand veranderen mag je hierin verwerken).
    -2 keer 120 meter waarin je arbeids-en middendraf laat zien, dus 1 x op de linker-en 1 x op de rechterhand (het van hand veranderen mag je hierin verwerken).

5. Trainingsvaardigheden

Beknopt trainingsplan:
Licht kort je aanpak toe, je wijzigingen, de uitdagingen, je oorspronkelijke plan, wat je veranderd hebt en waarom.

max. één A4 document 

Let op!

Stuur eerst je filmpje in voor CS7 en wacht op de feedback. Als je de feedback die je op CS7 hebt gekregen niet verwerkt, behaal je CS8 niet.

Beoordeling

Inleveren van een filmpje van max. 12 minuten waarop de oefeningen te zien zijn, volgens de criteria. De video mag gemonteerd zijn.
Knip overbodige stukken er uit (en voorkom zo irritatie bij je beoordelaars ;-)). Weet wel dat als je de dingen vloeiend na elkaar kan laten zien, dat altijd een betere indruk geeft.
Oefeningen die bij elkaar horen willen we zowiezo wel ongeknipt na elkaar zien (zoals in de kettingen/reeksen).

 

Voorbeelden

volgt

Assessmentformulier

    Alle velden zijn verplicht!

    Mogen we je assessmentfilmpje eventueel gebruiken als beeldmateriaal voor social media ter promotie van de werking van de ClickerAcademie, of ter illustratie van bepaalde concepten in cursussen e.d.?

    Op grond va de Nederlandse Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) en de GDPR in België vragen we je vooraf óf we jouw beeldmateriaal mogen gebruiken. Zo willen wij misverstanden voorkomen.

    Waar geef je toestemming voor?
    Met de Toestemmingsverklaring hieronder vragen we je aan te geven waarvoor wij beeldmateriaal van jou mogen gebruiken. Geef je toestemming zonder te specifiëren waarvoor, dan kan je materiaal opduiken in social media ter promotie van de werking van de ClickerAcademie, of ter illustratie van bepaalde concepten in cursussen. Wanneer we beeldmateriaal voor een ander doel willen gebruiken dan in deze verklaring, dan nemen we contact met je op.
    Geef je geen toestemming, dan hoef je uiteraard niets aan te duiden (we gebruiken je beeldmateriaal nooit zonder jouw toestemming, maar je mag natuurlijk ook altijd nog eens expliciet weigeren).

    Hoe lang wordt jouw beeldmateriaal bewaard?
    We bewaren jouw foto of video onbeperkt. En steeds als we de foto of video willen gebruiken, vragen we jou daar opnieuw toestemming voor. Bovendien mag je natuurlijk altijd de door jou gegeven toestemming intrekken. Zonder toestemming zal er daarna geen beeldmateriaal in nieuwe folders e.d. van je gebruikt en gedeeld worden. Als je jouw toestemming intrekt, bewaren we jouw beeldmateriaal niet meer. Alvast bedankt voor je medewerking!

    voor het gebruik van de hierboven gelinkte video met als doel educatie en marketing voor de ClickerAcademie en haar projecten (print, online).